Veiligheid
De Laurentiusschool is iedere dag bezig met opzetten en het behouden van een goed pedagogisch klimaat door de hele school. Het zit verweven door onze opbouw van de dag, de manier van lesgeven, in de begeleiding van de leerlingen, de PAD-lessen en het begeleiden van het buitenspelen. We leren de kinderen op een goede manier met elkaar omgaan.
Helaas kan het voorkomen dat een leerling door een andere leerling wordt gepest. Een leerling kan hierdoor in de knoop raken met zichzelf. Het is daarom enorm belangrijk dat pestgedrag gemeld wordt. Een leerling kan dit zelf melden bij de leerkracht, medeleerlingen kunnen het gedrag aangeven bij de leerkracht, maar ook ouders kunnen dit probleem aankaarten. Wanneer de leerkracht weet dat dit gebeurd, zal de leerkracht hier maatregelen op nemen. Pestgedrag wordt niet gedoogd op de Laurentiusschool. Alle maatregelen die worden ingezet, hebben als uitgangspunt dat de veiligheid voor alle kinderen in de klas weer terugkomt. Het pestprotocol is in te zien op school en onder 'Downloads'.
Vertrouwenspersonen/ pestcoördinator
Er zijn twee vertrouwenspersonen aanwezig op school, waar kinderen naar toe kunnen voor hulp. Zij zijn tevens pest-coördinatoren op school en volgen het pestprotocol wat is opgenomen in het beleidsplan van de Laurentiusschool.
Wat kinderen bespreken in deze gesprekken blijft tussen de leerling en de vertrouwenspersoon. Behalve als het gaat om zaken die wettelijk gezien gemeld moeten worden. In dat geval zal dit ook aan de leerling aangegeven worden.
Gedrag
Om het pedagogisch klimaat optimaal te houden moet iedereen zich aan de gemaakte afspraken houden. Dit wordt veelvuldig besproken met de kinderen. In de voorgaande informatie staat beschreven wat er preventief ingezet wordt om gedrag zo positief mogelijk te sturen. Soms komt het voor dat het gedrag van een leerling grensoverschrijdend is en storend, soms onveilig, voor de klasgenoten. In dat geval zal de leerkracht consequent reageren op dit gedrag. Om de aanpak van gedrag inzichtelijk te houden, maakt de leerkracht gebruik van de gedragsdriehoek.
PAD-plek: In eerste instantie heeft een leerling altijd de keuze om zich terug te trekken op de PAD-plek.
Time-in: De leerling vertoont grensoverschrijdend gedrag en past zijn/haar gedrag niet aan ondanks de aanwijzingen van de leerkracht. De leerkracht wijst de leerling naar de time-in. Dit is een plek in de klas waar de leerling vijf minuten de kans krijgt om na te denken en zijn/haar gedrag te veranderen. Daarna kan de leerling weer meedoen met de les.
Time-out: De leerling blijft grensoverschrijdend gedrag vertonen. De leerkracht wijst de leerling naar de time-out. Dit is een afgesproken plek in een andere ruimte met toezicht. De leerling wordt hierdoor even uit de situatie gehaald. Hier krijgt de leerling tien minuten de tijd om na te denken en daarna rustig terug te keren in de eigen groep.
Gedragsbrief: Het puntje van de driehoek wordt gebruikt wanneer gedrag fysiek wordt en/of gedrag wat dusdanig onveilig is voor andere leerlingen. De leerling krijgt, naast de time-out, een brief mee waarop hij/zij reflecteert op de gebeurtenis. Deze brief moet ondertekend worden door de ouders. De leerkracht neemt altijd contact met de ouders op en bespreekt wat er nodig is om dit gedrag voortaan te voorkomen. Wanneer een leerling met enige regelmaat een gedragsbrief krijgt, zullen er gesprekken komen om te bespreken welke hulp de leerling nodig heeft.
De leerkracht reflecteert altijd met de leerling op de gebeurtenis, de emoties die erbij kwamen en de keuzes die gemaakt zijn. Deze gesprekken zijn nodig om de vertrouwensband tussen de leerling en de leerkracht te behouden en te versterken.
